Revisie en Tuning

Revisie en Tuning

Wat Nanne Engineering voor u kan betekenen: 

Motorrevisie is net zo goed als nieuw.
Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage.
Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon na een enorme hoeveelheid kilometers of zwaardere belasting van de motor.

Cilinderkoprevisie.
De cilinderkoprevisie begint bij het reinigen van de kop, vervolgens wordt de cilinderkop afgeperst en kan er gecontroleerd worden of er scheurtjes in het materiaal zitten. Bij oppervlaktescheurtjes is er nog wel reparatie mogelijk, maar in andere gevallen is de kop niet bruikbaar meer.
De kleppen en klepstelen worden gecontroleerd op slijtage, soms kunnen deze nog geslepen worden. De klepgeleiders worden nagekeken en zo nodig vervangen.
Wanneer de kop geschikt gemaakt moet worden voor LPG of loodvrije benzine, worden de stalen klepzetels vervangen door zetels van stelliet. Die zijn harder en voeren bovendien de warmte sneller af. Zo nodig wordt het oppervlak van de kop nog gevlakt, en als er dan niets meer hoeft te gebeuren, kan de montage weer beginnen.

Motoren Tuning.
Op zoek naar meer vermogen? Nanne Engineering kan naast de revisie – of tegelijkertijd – ook de motor prestaties verhogen. Hiervoor zijn behoorlijk wat mogelijkheden, ieder met een eigen prijskaartje. De resultaten die behaald worden met de verschillende werkzaamheden zijn natuurlijk per merk verschillend. Wij adviseren u graag!
In dit hoofdstuk vind u een korte uitleg van de meest voorkomende bewerkingen om het motor vermogen te verhogen.

Cilinderkop bewerkingen.
De kracht van de motor in de cilinder, hiervoor is de verhouding van het mengsel brandstof/lucht belangrijk. Ook de stroom van de lucht naar de cilinder en de uitstroom van de uitlaatgassen is hiervoor van belang.
Door de cilinderkop aan te passen kunnen hier behoorlijke vermogenswinst geboekt worden. Bijvoorbeeld uw in- en/of uitlaatpoorten vergroten en polijsten, de kleppen slijpen of grotere kleppen inbouwen. Een optimaal resultaat is een combinatie van factoren die per motor verschilt. Wij adviseren uw graag in de mogelijkheden en de beste oplossing voor uw motor.

Compressie zuigers.
U kunt bij ons compressie verhogende (of verlagende) zuigers bestellen. Door montage van deze zuigers gaat de compressieverhouding omhoog, dit levert meer vermogen op in uw motor. Bij turbomotoren monteert men lagere compressie zuigers zodat het blok een hogere turbodruk kan verdragen, wat op haar beurt meer vermogen oplevert.

Een lichter vliegwiel.
Door uw vliegwiel lichter te maken door deze af te draaien, kan de motor makkelijker toeren maken waardoor de auto aanzienlijk sneller accelereert en sneller decellereert bij afremmen op de motor. Door metaal weg te halen op de juiste plaats kan hier veel winst geboekt worden. Niet direct in vermogen, maar wel in acceleratie!

Balanceren en uitwegen.
Door de “draaiende” delen (bijv. krukas) te balanceren – en evt. lichter te maken – gaat een motor veel soepeler lopen, maar ook meer vermogen leveren. Omdat alles in balans is, kan een motor vaak meer toeren draaien en resulteert vaak in meer vermogen. Door de drijfstangen en/of zuigers lichter te maken en uit te wegen, vermindert men de belasting van de krukas waardoor de motor soepeler gaat lopen en meer en makkelijker toeren kan draaien.